Advies nodig? Bel 036 5472440
Inloggen
Winkelwagen
0 0.00
Winkelwagen
  •  
  • Altijd persoonlijk advies op maat
  • Meer dan 20 jaar ervaring
  • Award-winnende producten
  • 2 jaar garantie
  • Klanten geven ErgoDirect een 8,4/10

Het nieuwe WORK & MOVE kantoor bij Caterpillar Work Tools

Caterpillar Work Tools B.V., de wereldleider op het gebied van Work Tools (uitrustingstukken) voor grondverzet en mijnbouw machines, heeft afgelopen jaar geïnvesteerd in haar kantoorruimtes. ErgoDirect sprak daarom met de projectleiders die van een saai, 30 jaar oud meubilair, een nieuw inspirerend kantoor wilden voor het Caterpillar team.

Mensen bij elkaar brengen
“De nieuwe werkplekken bieden plaats aan 12 collega’s om te werken. De inrichting is fris, het is er licht en de werkplekken zijn compleet uitgerust met het juiste meubilair om aan te werken. Waar het voorheen gedateerd was,” vertelt John Stoof. “Het was groot, donker en niet meer van deze tijd. Er werd maar weinig gebruik van gemaakt. We hebben de hokjes eruit gesloopt en er een grote flexibele ruimte van gemaakt.”

De oorsprong van het project vond in 2018 plaats. “De afgelopen jaren hebben we steeds meer mensen de mogelijkheid geboden om thuis te werken. Hierdoor ontstond leegloop in de ruimte. Soms waren er maar 3 mensen in dezelfde ruimte aan het werk. En dan zaten ze ook nog ver van elkaar. We willen de mensen weer bij elkaar brengen. Zodat er ook meer onderlinge interactie ontstaat ,” vertelt Arjen van den Wassenberg.

Thuiswerken
“Onze commerciële mensen zijn veel op reis naar dealers en eindklanten. En we bieden nu de mogelijkheid om thuis te werken. Een betere work & life balance is het resultaat. Files zijn een groot obstakel en door thuis te werken voorkom je lange reistijden. Gezien het internationale karakter van Caterpillar en haar klanten werken we veelal in verschillende tijdzones. Dan is het fijn als je vanuit thuis kan werken als je heel vroeg in de ochtend of later op de avond een call hebt. Thuis werken biedt veel voordelen, echter voor belangrijk overleg en het bezoek van gasten en klanten is ook aanwezigheid op kantoor essentieel. Echter de gedateerde werkomgeving was daarvoor niet uitnodigend genoeg. Dus daar wilden we graag wat aan doen. Een aantrekkelijk werkomgeving, waar collega’s elkaar ontmoeten en comfortabel kunnen werken.”

Het traject
De ruimte waar nu wordt gewerkt stond tot voor kort zo goed als leeg. Het had verouderd meubilair en was donker. “We kregen de mogelijkheid om er iets moois van te maken”, vertelt John. “We hebben, nadat we groen licht kregen, een benchmark gedaan bij verschillende kantoren zoals stadskantoor ‘s-Hertogenbosch, Provinciehuis Noord-Brabant, Ricoh en Gazprom. Deze bezoeken zijn voor ons zeer waardevol geweest, en bleken alleen maar een goede bevestiging van onze eigen ideeën. Tijdens dit project werkten we met twee partijen samen. Lensen Projectinrichters BV, die voor ons de stoffering heeft gedaan en het plan intekende. En ErgoDirect die ons adviseerde over welk meubilair geschikt is en dit heeft geleverd. Ze hebben er samen voor gezorgd dat onze nieuwe werkomgeving optimaal is ingericht."

Het resultaat
Een ding was zeker, we wilden vernieuwend zijn. Lensen begreep dit, dus geen traditioneel tapijt, maar iets gedurfder, passend bij de huisstijl van Caterpillar. Het is nu heerlijk om hier binnen te komen. Als je binnenkomt in de ruimte valt meteen het tapijt op. Het is niet effen zwart, maar kleurrijk. De verschillende functies van de ruimtes hebben hun eigen steunkleur. Zo is de grote vergadertafel en de scrumruimte voorzien van een rode toon. De werkplekken hebben groene en blauwe tonen. Daarnaast zijn de verschillende ruimtes van het juiste meubilair voorzien. Zo is de scrumruimte voorzien van in hoogte verstelbare zit-statafels (Honeycombs) en de werkplekken zijn voorzien van zit-sta bureaus (InnoDesk) en dynamische bureaustoelen (Capisco).

“We hebben de ruimte ingedeeld in drie verschillende zones. Stilteplekken, een scrumruimte en de flexibele werkplekken. Zo mag het in de rode zone stormen, daar komen de ideeën en daar brainstormen en vergaderen we samen,” aldus John.



Kantoormeubilair
Om een goede flexibele werkplek te creëren, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo is het goed als het bureau in hoogte versteld kan worden. Er is gekozen voor de InnoDesk. Dit bureau is eenvoudig in de juiste zit- en stahoogte in te stellen. Standaard is de InnoDesk uitgerust met de WORK & MOVE software. Een persoonlijke coach die medewerkers proactief attendeert op voldoende beweging gedurende hun werkdag. John: “De WORK & MOVE software bieden we onze collega’s aan die frequent van een flexibele werkplek  gebruik maken. Groot  voordeel is dat zodra de kabel in het zit-sta bureau verbonden is met de laptop het bureau naar de juiste zit- of stahoogte gaat. Daarnaast krijg je gedurende de werkdag  advies om even een pit stop te nemen of van zit-sta houding te veranderen.”
 
“WORK & MOVE geeft jouw medewerkers, de ‘digital workers’, inzicht en feedback over hun werkgedrag. Op basis van persoonlijke voorkeuren adviseert de software een optimaal werk-rust-beweegritme. De software leert medewerkers deze routines eigen te maken. Door regelmatig mentale en fysieke beweegmomenten (zogenaamde pit stops) in te lassen, blijven je medewerkers energiek en werkt men geconcentreerder. Wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat pit stops tevens een positief effect hebben op de productiviteit en kwaliteit van het werk. En daarnaast vooral een praktisch toepasbaar hulpmiddel voor organisaties.”
 
Heb je de software niet, dan is het zit-sta bureau nog steeds eenvoudig met een druk op de knop verstelbaar. Ieder bureau is voorzien van een monitor arm. Zo kan het beeldscherm voor iedere medewerker eenvoudig op de juiste kijkhoogte en -afstand ingesteld worden. En daarnaast is de stoel belangrijk. Deze moet eenvoudig in te stellen zijn en zorgen voor een goede ergonomische houding. En om niet teveel overlast van pratende collega’s te hebben, zijn er akoestische panelen rondom de bureaus geplaatst in de kleur die is afgestemd met het tapijt. 

WORK & MOVE kantoor
“De nieuwe werkomgeving hebben we omgedoopt tot het WORK & MOVE kantoor. Voorheen waren de werkplekken uitgerust met instelbare bureaus. Die stelde je 1x in op de hoogte van de werknemer en daarna kwam je er niet meer aan. Naast de vaste bureaus die we hadden, hebben we ook een tijd met Varidesks gewerkt. Dit is een verhoger die je op je bureau plaatst. Maar dat werkte niet . Te laag, instabiel en geen mogelijkheden om er papier naast te plaatsen. Het mooie van de nieuwe InnoDesk zit-sta bureaus is dat iedere collega erachter kan zitten en dan op de juiste hoogte wordt ingesteld,” vertellen John en Arjen.

Intensieve samenwerking
“De samenwerking met ErgoDirect en Lensen Projectinrichters BV verloopt goed. Er zijn een paar kleine uitdagingen geweest, maar die lossen ze op. De kracht van ErgoDirect ligt in hun kennis van  de mensgerichte werkomgeving, waarbij ergonomie, beweging en geconcentreerd werken belangrijke pijlers zijn. De Capisco stoelen zijn heel fijn. Daarnaast werkt de WORK & MOVE software goed. Ook de Honeycombs in de scrumruimte worden iedere dag gebruikt. Deze statafels zijn in hoogte verstelbaar (naar zithoogte of naar stahoogte). Regelmatig hebben we mensen uit de fabriek die hier komen overleggen. De accu (er lopen geen stroomkabels door de ruimte) heeft een lange levensduur. ErgoDirect heeft op alle vlakken meegedacht over de indeling vanuit hun kennis en achtergrond. De samenspraak onderling is goed geweest. We gaan in de nabije toekomst het WORK & MOVE werkplekconcept nu verder uit rollen," aldus John Stoof.

Meer Informatie

Neem contact op voor persoonlijk en deskundig advies.
U ontvangt altijd binnen één werkdag een reactie!
Naam *
E-mail *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
Organisatienaam *
Naam *
E-mail *
Telefoon *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
De Orderreferentie is bedoeld voor organisaties welke een orderkenmerk of inkoopordernummer willen meegeven aan de bestelling. Indien dit voor u niet van toepassing is vul a.u.b. dan n.v.t. of een willekeurige andere tekst in. U moet ten alle tijden het Orderreferentie veld invullen.