Advies nodig? Bel 036 5472440
Inloggen
Winkelwagen
0 0.00
Winkelwagen
  •  
  • Altijd persoonlijk advies op maat
  • Meer dan 20 jaar ervaring
  • Award-winnende producten
  • 2 jaar garantie
  • Klanten geven ErgoDirect een 8,4/10

Zorg voor een ‘nudge’ in de gezonde richting

Veel vitaliteitsprogramma’s die een boost moeten geven aan de gezondheid in de kantooromgeving werken niet of nauwelijks. Hoe komt dat? Omdat ze de ratio aanspreken en niet het impulsieve systeem van medewerkers. En volgens de schrijvers Rex Miller, Phillip Williams en Dr. Michael O’Neill kunt u voor meer effect veel beter dit onbewuste een duwtje in de goede richting geven.

Miller, Williams en O’Neill doen in hun boek spitsvondig uit de doeken hoe gezonde gebouwen, cultuur en mensen leiden tot grotere winstmarges. Voor een psycholoog geïnteresseerd in gezondheids- en prestatiegedrag zoals ik, is het boek een feest om te lezen en ook voor u kan het zeker verhelderend zijn.

Slecht onderbouwde investeringen
De schrijvers verwonderen zich in The Healthy Workplace Nudge over de flinke bedragen die omgaan in de wereld van vitaliteits- en gezondheidsinterventies. Dit onderwerp was jaren geleden al een hot topic toen er gruwelijke foto’s op sigarettenpakjes werden geplaatst; daar werd zonder extra maatregelen geen sigaret minder om gerookt. De schrijvers van het boek roepen daarom ook op onze ogen te openen voor het feit dat 95% van de vitaliteitsprogramma’s op de werkvloer faalt. Allemaal heel goed bedoeld, maar zonde van de investering.

Op de automatische piloot
Waarom werken die programma’s niet? Omdat de mens voor een heel groot deel een irrationeel wezen is. Als mens hebben we eigenlijk twee systemen die aan de basis staan van gedrag. Het ene systeem werkt rationeel en bewust. Voordat we overgaan tot handelen, wegen we eerst de verschillende opties tegen af. Het andere systeem werkt automatisch en onbewust. Hierbij handelen we op de automatische piloot en dat kost ons weinig tot geen energie. Ideaal dus in stressvolle, vermoeiende en repeterende situaties. Op dit systeem varen we verreweg het meeste.

Als paard en ruiter
De twee systemen kunnen we vergelijken met de metafoor van het paard en de ruiter. De ruiter is het bewuste systeem en het paard het automatische systeem. Om het paard te temmen is een sterke, getrainde ruiter nodig. Zo lukt het een verstokte roker niet om het impulsieve systeem te temmen. Het helpt ook niet als we hem of haar bestoken met sterftecijfers en enge foto’s. Dat is onkundig sjorren aan een veel te sterk paard.

Hoe kunnen we dan toch invloed uitoefenen op het gezondheidsgedrag van mensen? Door ons niet op het rationele systeem te richten, maar rechtstreeks op het impulsieve systeem.

Geef een effectieve nudge
Bij nudging gaat het om het beïnvloeden van het onbewuste (keuze)gedrag. Het geven van een slim zetje in de goede richting werkt heel effectief. Succesvolle voorbeelden zijn de geschilderde voetstappen richting prullenbakken, het plaatje van een vlieg in het mannenurinoir en de uitnodigende pianotreden op een trap. Maar denk ook aan de indicator voor efficiënt brandstofgebruik naast de snelheidsmeter of de gezonde sapjes in de kantine opvallend op ooghoogte.

Ook in de kantooromgeving
Nudging werkt ook in de kantooromgeving. Het boek The Healthy Workplace Nudge geeft hier mooie suggesties voor. Zo stellen de schrijvers dat het eerst belangrijk is om goed door te hebben waar bepaalde impulsieve keuzes worden gemaakt binnen uw bedrijf. Dit is belangrijk, want precies dáár zou u een gezondere keuze als laagdrempelig alternatief kunnen aanbieden.

Begin dus gewoon eens met een wandeling door uw kantoor en schrijf de verleidingen en beperkingen voor gezond gedrag op. Bedenk vervolgens opties om deze verleidingen en beperkingen om te buigen richting goed gedrag. Hoe maakt u de trap aantrekkelijker? Hoe brengt u het gezonde eten in de kantine beter in beeld? Hoe stimuleert u meer afwisseling in beweging?

Effectieve WORK & MOVE software
En natuurlijk hoeft u niet alles zelf te bedenken. Zo kunt u ook gebruik maken van reeds bestaande en effectief bewezen tools welke ook gebruik maken van nudge-effecten. Denk bijvoorbeeld ook aan onze schaalbare en bewezen doeltreffende WORK & MOVE software. Deze software helpt de digitale kenniswerker via subtiele pop-ups voldoende afwisseling en beweging in te bouwen in de dag. Deze duwtjes in de goede richting creëren nieuwe, gezondere gewoonten. En zodra deze zijn ingesleten in het onbewuste systeem, worden de gezonde gedragingen laagdrempelig en automatisch. Uw medewerkers werkers doen het dan eigenlijk ‘gewoon’ vanzelf goed.

Wilt u meer tips? Dan kan ik u het boek The Healthy Workplace Nudge van harte aanbevelen.

Myrthe van Stralen

 
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist je dat al onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft jezelf slechts één keer te registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mailadres
Wachtwoord
Nieuw bij het kenniscentrum? Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord

E-mailadres

Meer Informatie

Neem contact op voor persoonlijk en deskundig advies.
U ontvangt altijd binnen één werkdag een reactie!
Naam *
E-mail *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
Organisatienaam *
Naam *
E-mail *
Telefoon *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
De Orderreferentie is bedoeld voor organisaties welke een orderkenmerk of inkoopordernummer willen meegeven aan de bestelling. Indien dit voor u niet van toepassing is vul a.u.b. dan n.v.t. of een willekeurige andere tekst in. U moet ten alle tijden het Orderreferentie veld invullen.