Advies nodig? Bel 036 5472440
Inloggen
Winkelwagen
0 0.00
Winkelwagen
  •  
  • Altijd persoonlijk advies op maat
  • Meer dan 20 jaar ervaring
  • Award-winnende producten
  • 2 jaar garantie
  • Klanten geven ErgoDirect een 8,4/10

Desksharing

In een tijd van volledig thuis werken is het lastig voor te stellen dat we weer deels terug gaan naar kantoor. Het gaat gebeuren, alleen niet meer zoals het was. Afhankelijk van je taken, de collega’s die er zijn en mate van overleggen wordt er afwisselend thuis en op kantoor gewerkt. Het kantoor als de nieuwe ontmoetingsplek. De koffieautomaat 2.0.

We hebben geleerd dat we thuis geconcentreerd kunnen werken. Overleggen gaat dan digitaal. Maar overleggen live, zonder beeldscherm, is effectiever. En op die dagen op kantoor bent, zal de dag er anders uitzien. Van overleg, naar de werkplek, om vervolgens weer naar een inspiratie- of coaching sessie te gaan. Samen met elkaar in gesprek gaan en tussendoor achter de computer werk verzetten.
Vroeger maakten we vaak gebruik van een persoonlijke, vaste werkplek of hadden we de stap al gezet naar flexplekken. In ‘The Hybrid Office’ gaan we veel meer werkplekken delen, ook wel Desksharing.

Wat is desksharing?
Bij Desksharing delen werknemers hun bureau met anderen in plaats van dat elke werknemer een vast bureau krijgt toegewezen. Een werknemer kan een vrij bureau reserveren of er werken en zodra hij klaar is, kan de werknemer het bureau verlaten en kan een andere werknemer het gebruiken.

Motivatie
De motivatie achter het delen van bureaus is een betere benutting van de ruimte en lagere kosten voor de organisatie. Voor medewerkers is het de bedoeling om het repetitieve concept van elke dag te elimineren. Desksharing biedt de flexibiliteit die beide partijen nodig hebben om beter te functioneren en een positieve, gezonde werkcultuur te creëren.



Voor- en nadelen van Desksharing
Als de grens tussen effectief bureaus delen op het werk en verstoring van de werkplek zo dun is, waarom zou je het er dan op wagen? Simpel. De voordelen van een succesvolle Desksharing regeling wegen zwaarder dan de nadelen.

Voordelen
  • Ruimtebesparing en lagere kosten voor organisatie
  • Creëert nieuwe samenwerkingsmogelijkheden tussen collega's
  • Verhoogt de bedrijfsflexibiliteit en flexibiliteit van werknemers
  • Ondersteunt een flexibel personeelsbestand (op afstand, parttime, zzp'er)
  • Stimuleert een sociale werkomgeving
  • Stimuleert werknemers om netter en schoner te zijn
  • Brengt het speelveld in een kantoor weer op gelijke hoogte en creëert gelijkheid

Nadelen
  • Het ontbreken van een persoonlijke, privé ruimte voor werknemers
  • Leidt tot meer verstoringen van het werk
  • Creëert uitdagingen voor IT en ondersteunende infrastructuur
  • Werknemers doen er langer over om aan te landen en te werken
  • Bevordert de vorming van territoriaAls ze goed worden beheerd, zijn de nadelen gemakkelijk te minimaliseren of helemaal weg te nemen. Er is een enorme stimulans om afspraken over gedeelde bureaus te laten werken.
Tips
Desksharing succesvol inzetten is geen bovenmenselijke prestatie, het is een kwestie van aandacht voor de details. Hier zijn een aantal tips voor een goede overgang naar gedeelde bureaus:
 
  • Zorg dat werknemers instemmen. Leg de voordelen uit en neem zorgen weg om een positief sentiment te stimuleren.
  • Ga actief in op deze zorgen van werknemers. Richt je op pijnpunten met innovatieve oplossingen en leg deze voor. Verantwoordelijk toezicht kan de verandering vergemakkelijken.
  • Bepaal het aantal benodigde bureaus en begroot hierin ruim. Houd rekening met het aantal werknemers, eventuele ploegendiensten die ze werken en andere variabelen die de bezetting beïnvloeden. Het lijkt contra-intuïtief om kosten te besparen, maar extra bureaus zorgen dat iedereen er een heeft tijdens piekuren.
  • Stel richtlijnen op voor de etiquette van gedeelde bureaus. Dit kan slechte gewoonten voorkomen voordat ze zich manifesteren. Het is een goede manier om de toon te zetten voor wat werknemers kunnen verwachten van de nieuwe indeling.
  • Verander geleidelijk. Als het hele kantoor in een week veranderd, kunnen werknemers niet overstappen of zich aanpassen. Wijs een vast aantal bureaus aan die binnen bepaalde periode worden omgebouwd en begin rustig aan de overgang. Het is minder abrupt en geeft werknemers de tijd zich aan te passen.
  • Creëer verscheidenheid aan bureautypen en -locaties, evenals aanvullende werkplekken buiten de gedeelde bureaus. Werknemers moeten zich niet opgesloten voelen door een gebrek aan ruimte. Bied opties om de bezettingsgraad te verbeteren.
  • Delegeer bevoegdheden aan een office manager of facility manager. Het creëren van een centrale autoriteit voor geschillen en vragen geeft werknemers het comfort voor eventuele onduidelijkheden die zich kunnen voordoen.
  • ​Creëer een trechter voor feedback over de gedeelde werkplekken. Wat vinden medewerkers prettig of juist niet? Wat voldoet niet aan hun behoeften of verwachtingen? Hoe kan de regeling worden verbeterd? Maak van de regeling een permanent forum.
     
​Conclusie
Vermijd de valkuilen van het delen van bureaus
De valkuilen van gedeelde bureaus zijn klein, maar cruciaal. Slecht uitgevoerd beleid werpen  belangrijke pijlers van de werkomgeving omver: productiviteit, cultuur en comfort. Een goede executie is een van de sleutels evenals blijven verbeteren, consistent werknemerssentiment en herkenning van relevante trends. Samen zorgen ze ervoor dat Desksharing werkt. Desksharing is een bewezen, positieve werkplekregeling die meetbare voordelen biedt. Om er voordeel uit te halen, moet de juiste basis gelegd worden en een aantal valkuilen vermeden worden die dit concept kunnen doen zinken voordat het kans heeft om waarde op te leveren.

Onze oplossingen
De hybride werknemer met een flexibele werkplek op kantoor moet deze snel en gemakkelijk aan zijn behoeften kunnen aanpassen. Thuis kunnen zij kiezen voor een individuele werkplek of voor mobiel werken. Hij beschikt over de mobiele werkapparatuur, zoals een toetsenbord en muis en daarnaast een gedeeld bureau met de volgende opties:
 
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist je dat al onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft jezelf slechts één keer te registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mailadres
Wachtwoord
Nieuw bij het kenniscentrum? Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord

E-mailadres

Meer Informatie

Neem contact op voor persoonlijk en deskundig advies.
U ontvangt altijd binnen één werkdag een reactie!
Naam *
E-mail *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
ErgoDirect vraagt om uw toestemming om uw persoonsgegevens te gebruiken voor het volgende:

- Gepersonaliseerde advertenties en inhoud, advertentie- en inhoudsmeting, doelgroep inzichten en productontwikkeling.
- Informatie op een apparaat opslaan en/of openen.

ErgoDirect en derden gebruiken cookies en soortgelijke technologieën op deze website om gegevens over uw browseractiviteiten te verzamelen. Hiermee kunnen we je gebruik van de website, onze services personaliseren en onze webadvertenties aanpasssen. Uw persoonsgegevens worden verwerkt en informatie van uw apparaat (cookies, unieke ID's en andere apparaatgegevens) kan worden opgeslagen, geopend door en gedeeld met externe leveranciers of specifiek door deze site worden gebruikt. Bepaalde leveranciers kunnen uw persoonsgegevens verwerken op basis van legitiem belang. Bekijk privacyverklaring

Accepteren
Organisatienaam *
Naam *
E-mail *
Telefoon *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
De Orderreferentie is bedoeld voor organisaties welke een orderkenmerk of inkoopordernummer willen meegeven aan de bestelling. Indien dit voor u niet van toepassing is vul a.u.b. dan n.v.t. of een willekeurige andere tekst in. U moet ten alle tijden het Orderreferentie veld invullen.