Advies nodig? Bel 036 5472440
Inloggen
Winkelwagen
0 0.00
Winkelwagen
  •  

Wat is virtual- en augmented reality?

Download pdf Het binnentreden van een virtuele wereld of het plaatsen van hologrammen in de ‘echte’ wereld, zijn concepten die we al tientallen jaren kennen uit vele sciencefiction films. Twee van de grootste technologiebedrijven hebben hier realiteit van gemaakt. Een grote Nederlandse supermarktketen legt deze technologie voor een paar euro in de schappen. Het lijkt of het niet langer sciencefiction is maar realiteit!

Het verschil tussen VR en AR
In virtual reality, ook wel VR genoemd, wordt een persoon verplaatst naar een door de computer gegenereerde wereld. Het idee achter VR is dat je wordt afgesloten van de ‘echte’ wereld en de virtuele wereld gaat beleven als de echte wereld.

Daarnaast is er ook nog augmented reality ook wel AR genoemd, hier wordt de echte wereld aangevuld met door de computer gegenereerde content. Een bekend voorbeeld hiervan zijn hologrammen, zoals al gebruikt werden in de eerste Star Wars films.
 
Augmented reality - hologram

Bij beide concepten is het de bedoeling dat de lijn tussen de door computer gegenereerde content en de echt wereld vervaagt. Zo ‘leeft’ een digitale avatar niet langer alleen in een beeldscherm, televisie of telefoon, maar is het mogelijk vrij rond te lopen in de echte wereld. Door producten als de Hololens van Microsoft of de Oculus Rift van Facebook is dit nu mogelijk.

De geschiedenis van VR en AR
VR en AR klinken misschien nieuw, de concepten bestaan al vele jaren. Eén van de eerste voorbeelden zijn de panorama’s die populair waren in de negentiende eeuw. De meest bekende panorama in Nederland is het Panorama Mesdag uit 1881. Hier lijkt het alsof je op een duin staat. Het idee van deze panorama’s was om de bezoeker te verplaatsen naar een andere omgeving door middel van illusies en aanpassingen van de realiteit.
 
eerste panorama in Nederland

de basis van Virtual RealityDe basis van VR zoals we dat nu kennen, werd gelegd door Ivan Sutherland en Thomas A. Furness III. Tussen 1965 en 1968 werd door Sutherland aan de MIT een apparaat ontwikkeld genaamd ‘The Sword of Democles’. Deze projecteerde een stereoscopisch beeld op een bril dat op het hoofd werd gedragen. De richting van het hoofd werd bijgehouden door middel van buizensysteem aan het plafond. Hierdoor was besturing van de virtuele wereld mogelijk.

In de jaren tachtig werden de eerste stappen gezet door Jaron Lanier om VR-technologie te commercialiseren en in de jaren negentig moest het allemaal gebeuren. De wereld was enthousiast! Helaas bleef de technologie achter en verloor het publiek zijn interesse.

Hierna werd VR vooral gebruikt als onderzoeksobject in de wetenschap. Zo konden er ruimtes gecreëerd worden om fobieën te bestuderen en eventueel te verhelpen.

VR en AR nu
Nu zijn we aangekomen in een tijd waar de technologie klaar is voor consumentengebruik. De eerste producten zijn verkrijgbaar in de winkel en nu kunnen we ons de vraag stellen hoe we dit op de werkplek kunnen implementeren.
Wil je hier meer over weten? Lees dan ons artikel: Worden VR en AR Het Nieuwe Werken?
 
Download pdf
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist je dat al onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft jezelf slechts één keer te registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mailadres
Wachtwoord
Nieuw bij het kenniscentrum? Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord

E-mailadres

Meer Informatie

Neem contact op voor persoonlijk en deskundig advies.
U ontvangt altijd binnen één werkdag een reactie!
Naam *
E-mail *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
Organisatienaam *
Naam *
E-mail *
Telefoon *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
De Orderreferentie is bedoeld voor organisaties welke een orderkenmerk of inkoopordernummer willen meegeven aan de bestelling. Indien dit voor u niet van toepassing is vul a.u.b. dan n.v.t. of een willekeurige andere tekst in. U moet ten alle tijden het Orderreferentie veld invullen.