Advies nodig? Bel 036 5472440
Inloggen
Winkelwagen
0 0.00
Winkelwagen
  •  

Tien tips om werkdruk de baas te blijven

Download pdf Op een goede manier omgaan met werkstress heeft alles te maken met keuzes. Pak je de telefoon wel of niet op? Welke werkzaamheden neem je aan? Hoe ga je om met ergernissen? 

Geert Teunissen, directeur van opleidings- en trainingsbureau DOC Nederland, geeft tien tips om de juiste keuzes te maken en werkdruk te voorkomen.

1. Trek werkzaamheden niet te snel naar je toe
“Als je een nieuwe opdracht krijgt, moet je jezelf eerst afvragen of je daar wel genoeg tijd voor hebt. Zo niet, dan moet je de opdracht overlaten aan een collega. Mensen hebben vaak de neiging om alles zelf te willen doen, want ‘anders moet ik het weer uitleggen aan mijn collega en dat kost meer tijd dan het zelf doen.’ Fout. Eén keer iets uitleggen aan een collega kost minder tijd dan wanneer het op je eigen bordje terechtkomt.”

Vrouw klapt laptop dicht2. Zorg voor een goede verhouding met je collega’s
“Werkstress voorkomen begint met een goede sfeer op de werkvloer. Als je bij je collega’s terecht kunt, is het gemakkelijker om toe te geven dat iets je niet lukt. Dan kun je samen een oplossing vinden.”

3. Maak je eigen keuzes
“Als je constant door een ander laat kiezen, dan raak je in de stress. Maak je eigen keuzes en wees je bewust van wat je kiest.”

4. Creëer een rustige werkplek
“Het is vervelend om voortdurend gestoord te worden tijdens je werkzaamheden. Als je voor een langere periode geconcentreerd aan iets moet werken, is het handiger om ergens anders te gaan zitten of om in ieder geval aan te geven dat je bezig bent. De keuze is aan jezelf. Je moet zelf zorgen dat je niet meer gestoord wordt.”

5. Maak een lijstje van de dingen die je moet doen
“Dat schept structuur en orde in de chaos. Streep een taak af als je hem gedaan hebt of zet er bij wijze van spreken een krulletje bij. Dat werkt motiverend.”

6. Benader je werk met een positieve insteek
“Het is niet altijd even gemakkelijk, maar positief denken helpt om op een gezonde manier om te gaan met je werk.”

7. Laat je niet leiden door ergernis
“Sommige mensen klagen voortdurend over allerlei ergernissen, maar doen niets om het probleem op te lossen. Mijn regel is: Als ik het niet kan oplossen, dan erger ik me er ook niet meer aan. Als ik het wel zelf kan oplossen, dan doe ik dat ook meteen. Dat scheelt een hoop onnodige frustratie.”

8. Ga de confrontatie aan
“Vluchten voor je werkzaamheden is geen oplossing. Denk niet ‘ik doe het straks wel even’, maar ga meteen de confrontatie aan.”

9. Wees geen slaaf van je telefoon en e-mail
“Je hoeft niet altijd die telefoon op te nemen of meteen die e-mail te beantwoorden. Je bepaalt zelf of je daar tijd voor hebt. Als de telefoon gaat en het komt even niet uit, zeg dan dat je straks terugbelt. En die e-mail kan ook prima later beantwoord worden.”

10. Ontdek wat je passies zijn en zoek werk in die richting
“Als je plezier hebt in je werk is het een stuk gemakkelijker om werkstress te voorkomen.”

Bron: Over duurzame inzetbaarheid
Download pdf
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist je dat al onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft jezelf slechts één keer te registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mailadres
Wachtwoord
Nieuw bij het kenniscentrum? Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord

E-mailadres

Meer Informatie

Neem contact op voor persoonlijk en deskundig advies.
U ontvangt altijd binnen één werkdag een reactie!
Naam *
E-mail *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
Organisatienaam *
Naam *
E-mail *
Telefoon *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
De Orderreferentie is bedoeld voor organisaties welke een orderkenmerk of inkoopordernummer willen meegeven aan de bestelling. Indien dit voor u niet van toepassing is vul a.u.b. dan n.v.t. of een willekeurige andere tekst in. U moet ten alle tijden het Orderreferentie veld invullen.