Advies nodig? Bel 036 5472440
Inloggen
Winkelwagen
0 0.00
Winkelwagen
  •  
  • Altijd persoonlijk advies op maat
  • Meer dan 20 jaar ervaring
  • Award-winnende producten
  • 2 jaar garantie
  • Klanten geven ErgoDirect een 8,4/10

Whitepaper: Rustig werken zonder geluidshinder

Misschien denken we bij geluid en vooral geluidshinder aan wonen in de buurt van een vliegveld of vlakbij een snelweg of spoorlijn. Steeds vaker wordt geluidshinder in relatie gebracht met gebouwen, kantoren, ziekenhuizen, scholen en/of openbare ontvangstruimten. Is geluidshinder een nieuw fenomeen? Hadden we hier bijvoorbeeld twintig jaar geleden in gelijke mate last van? Daar zijn wellicht enkele verklaringen voor te vinden, maar belangrijker nog, hoe kunnen we geluidshinder op de werkvloer onder controle krijgen? Of nog beter, hoe zijn klachten over geluid te voorkomen.
 
Wat is geluid
Geluid bestaat uit trillingen die zich geleiden door een medium, meestal is dat lucht. Geluid wordt gemeten in ‘hardheid’ en uitgedrukt in niveaus. Elk niveau van hardheid wordt weergegeven in decibel (dB). In ruimten weerkaatst geluid. De tijdsduur totdat geluid is uitgestorven wordt aangeduid als nagalm. De nagalmtijd hangt af van de materialen in de ruimte. De eigenschappen van een ruimte moeten overeen komen met het soort gebruik van de ruimte, anders krijgt u 'slechte akoestiek'. Denk maar aan de verschillen tussen bijvoorbeeld de eisen voor een concertzaal of een werkplek op kantoor.
 
Schadelijk geluid en geluidshinder
We spreken van schadelijk geluid vanaf 80 dB. Hierbij speelt de duur van het niveau een bepalende rol. Bij geluid ónder de 80 dB spreken we van geluidshinder. Geluidshinder wordt door de aard van het geluid als onprettig ervaren en is van invloed op de uitoefening van het werk, verstoring van concentratie en kan leiden van afleiding tot ergernis. In een kantooromgeving gelden andere criteria voor geluid dan het criterium voor schadelijk geluid (80 dB). Daartoe zijn enkele richtlijnen opgesteld.
 
Richtlijnen als hulpmiddel
De Rijksgebouwendienst en de Nederlands Vlaamse Bouwfysica Vereniging (NVBV) hebben het initiatief genomen tot modernisering en (her)formulering van de bestaande uitgangspunten en eisen.Dit resulteerden in de uitgave van het “Handboek Bouwfysische Kwaliteit Kantoren” in 2011 met nieuwe aanvullende richtlijnen. Deze (aagepaste) richtlijnen gelden als hulpmiddel bij het ontwerp van ruimten. Geluid is een onderdeel van de bouwfysica. Net als andere fysische aspecten zoals licht, warmte, lucht en vocht. Deze aspecten hebben onder andere invloed op de beleving van gebruikers van de ruimte. Een goed ontwerp voorkomt veel problemen achteraf. 
 
De praktijk
Ondanks de richtlijnen als hulpmiddel is de praktijk weerbarstig. U weet vast een voorbeeld te noemen van een ruimte waar het onprettig is als het gaat om de beleving van geluid. Op kantoor, maar ook in het restaurant bijvoorbeeld, waar de verstaanbaarheid voor een gesprek te wensen overlaat.
Tal van moderne huisvestingsvormen worden getypeerd door openheid en transparantie. Combinaties van plaats- en tijd-onafhankelijk werken zorgen voor meer dynamiek op de werkvloer. Meer overleg in (semi) open ruimten en ontmoeten leidt ongewenst te vaak tot ergernis van gebruikers. In het ontwerp zal akoestiek centraler moeten staan.
 
Geluidshinder kan diverse oorzaken hebben. Teveel volume in een ruimte, gebrek aan spraakdiscretie of behoefte aan concentratieruimte. De meeste geluidshinder komt door het menselijk stemgeluid. En het stemgeluid bevindt zich voor een belangrijk deel in de lage geluidsfrequenties. Het is belangrijk dat oplossingen een akoestische kwaliteit bezitten om verbeteringen in die lage frequenties te realiseren.
 
Behoefte medewerker
Belevingsonderzoeken kunnen als graadmeter dienen waarmee we dienen te houden. Wanneer echter het belevingsonderzoek een ontevredenheid aangeeft, kan er al het een en ander mis zijn. In onderstaande grafiek zijn bij enkele onderwerpen de (on)tevredenheid weergegeven. Bij akoestiek en privacy wordt een ontevredenheid aangegeven die net boven de 30% uitkomt.
Grafiek - Tevredenheidsindicatoren
 
Anders huisvesten is anders denken
Een open deur, maar ik nodig u uit de aanpak van geluidshinder in gedachten te nemen. Lezers die vaker met ontwerpen en/of (her)huisvestingstrajecten te maken hebben, weten wellicht dat voor de akoestiek hooguit enkele richtlijnen worden meegegeven. Vaak zijn het richtlijnen die als prestatie-eis worden afgegeven. En dan gaat het om de geluidsisolerende kwaliteit van wanden. In allerlei hoedanigheden, wanden tussen werk-, overleg en/of verkeersruimten. Iedere wand krijgt een prestatie-eis mee.
 
Maar wat betekent een isolatiewaarde van een wand voor de akoestische kwaliteit van de ruimte? Meestal niet veel. Ook voor de aanpak van akoestiek geldt anders denken. We moeten veel meer de nadruk leggen op de verbetering van de akoestiek in de ruimte zelf. De ruimte krijgt dan zo een betere akoestische kwaliteit. Daar kunnen de richtlijnen, zoals eerder aangegeven, bij helpen. De basis voor een prettig akoestisch comfort is door de juiste hoeveelheid absorptie op de juiste posities te benutten. Zo kunnen isolerende maatregelen boven het plafond zelfs achterwege blijven.

Een voorbeeld van anders denken wordt verwoord in de titel van de TED video “Why architect need to use their ears”:
 
Tot slot
Akoestische maatregelen betekenen maatwerk. Eerst moeten we vaststellenwelke problemen worden ervaren. Welke eisen stellen we aan het gebruik van de ruimte? Welke activiteiten voeren we in de ruimte uit. Kortom,  informatie verzamelen om zo de juiste oplossing te vinden voor het probleem. Daarom is het verstandig een advies met plan van aanpak op te stellen. Voor en achteraf een geluidsmeting uitvoeren helpt bij de overtuiging voor de te nemen maatregelen. En ook niet onbelangrijk kan een kostenindicatie voor de te nemen maatregelen worden opgesteld.
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist je dat al onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft jezelf slechts één keer te registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mailadres
Wachtwoord
Nieuw bij het kenniscentrum? Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord

E-mailadres

Meer Informatie

Neem contact op voor persoonlijk en deskundig advies.
U ontvangt altijd binnen één werkdag een reactie!
Naam *
E-mail *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
Organisatienaam *
Naam *
E-mail *
Telefoon *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
De Orderreferentie is bedoeld voor organisaties welke een orderkenmerk of inkoopordernummer willen meegeven aan de bestelling. Indien dit voor u niet van toepassing is vul a.u.b. dan n.v.t. of een willekeurige andere tekst in. U moet ten alle tijden het Orderreferentie veld invullen.