Advies nodig? Bel 036 5472440
Inloggen
Winkelwagen
0 0.00
Winkelwagen
  •  

Laptop, tablet en mobiel vreten jouw energie en onderdrukken prestaties in slaapkamer

Download pdf Recentelijk kwam in het nieuws dat laptop en mobiel het slaapritme verstoren. 
Het onderliggende onderzoek mat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine bij mensen die met een iPad werken tussen 22:30 en 00:30 uur. Het is bekend dat het lichaam in deze periode veel slaaphormoon aanmaakt. Het gebruik van de iPad leidde tot een afname van 22% van deze melatonineaanmaak. Hierdoor val je minder snel in slaap en begin je minder uitgerust aan de volgende dag. Dit heeft gevolgen voor de veiligheid in het verkeer, de gezondheid en de prestaties die je kunt leveren op een werkdag en in de slaapkamer…..

’s Avonds werken leidt voor het merendeel van de mensen ertoe dat ze later in slaap vallen, de gedachten moeten namelijk nog even hun plaats krijgen in de bovenkamer. Dit is op zich al reden genoeg om ’s avonds, na 22:00 niet meer te werken. Echter, intensief met een beeldscherm werken bemoeilijkt het in slaap komen nog verder door het effect van de schermverlichting op de aanmaak van het slaaphormoon. 

Te lang werken vergt energieNederlanders slapen te weinig
Net zoals alle mensen in Westerse landen. Gemiddeld slaapt een Nederlander 7 uur en 20 minuten, waarbij 8 uur gewenst is. Het gevolg is dat 43,6% van de Nederlanders vindt dat ze te weinig slapen en 50% aangeeft moe te zijn bij het opstaan. Het gebrek aan slaap verhoogt de kans op een verkeersongeval met meer dan 30% en verhoogt de kans op een hartaanval met meer dan 50%.

Los van de gezondheidsgevaren heeft gebrek aan slaap directe gevolgen voor het dagelijkse functioneren. Het menselijk lichaam functioneert in een natuurlijk ritme. Na de lunch zijn we minder alert en ook richting het einde van de middag verslappen we gemakkelijk qua aandacht. Bij gebrek aan slaap zijn deze dips sterker aanwezig. Eén op de drie beeldschermwerkers valt daardoor wel eens in slaap tijdens het werk! We kunnen deze dips opvangen met koffie en suikerhoudende snacks, maar grote hoeveelheden hiervan zijn niet aan te raden, aangezien de bloedsuiker spiegel te vaak stijgt en als gevolg telkens insuline aangemaakt moet worden. Het gevolg is energie op korte termijn en uitputting op langere termijn. 

Mentale verfrissing
Een meer verantwoorde oplossing is om regelmatig je aandacht te verschuiven. Je hersenen krijgen dantijd om het voorafgaande te verwerken en tegelijkertijd stimuleer je het activatieniveau van de hersenen. Het gaat erom tijdens periodes snel en kwalitatief goed werkt te leveren, en dat bereik je door afwisseling in te bouwen. Daarnaast is het handig je werk zo in te delen dat je die zaken die de hoogste alertheid vragen, juist in de ochtend uitvoert wanneer alertheid en concentratie het hoogst zijn.

De beste oplossing is natuurlijk om langer te slapen en voor 23:00 op bed te liggen. Het is vooral belangrijk om een ritueel op te bouwen waardoor je lichaam weet wanneer het tijd is om te gaan slapen. Een uur voor het slapen gaan laptop, tablet en mobiel uit. 

Seksuele prestaties
En om de mannelijke lezers te overtuigen die na bovenstaande nog bedenkingen hebben: slaapgebrek leidt bij mannen tot een afname van de testosteronproductie van 10 tot 15%. Dit leidt tot een achteruitgang in seksuele prestaties in overeenstemming met een veroudering van 10 tot 15 jaar! 

Op tijd naar bed met zijn allen dus! 

Referenties
Wood B, Rea MS, Plitnick B, Figueiro MG. Light level and duration of exposure determine the impact of self-luminous tablets on melatonin suppression. Appl Ergon. 2012 Jul 29.
http://www.kennislink.nl/publicaties/nederlanders-slapen-te-weinig 
http://www.termlifeinsurance.org/sleepless-in-america/ 
Download pdf
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist je dat al onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft jezelf slechts één keer te registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mailadres
Wachtwoord
Nieuw bij het kenniscentrum? Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord

E-mailadres

Meer Informatie

Neem contact op voor persoonlijk en deskundig advies.
U ontvangt altijd binnen één werkdag een reactie!
Naam *
E-mail *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
Organisatienaam *
Naam *
E-mail *
Telefoon *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
De Orderreferentie is bedoeld voor organisaties welke een orderkenmerk of inkoopordernummer willen meegeven aan de bestelling. Indien dit voor u niet van toepassing is vul a.u.b. dan n.v.t. of een willekeurige andere tekst in. U moet ten alle tijden het Orderreferentie veld invullen.