Advies nodig? Bel 036 5472440
Inloggen
Winkelwagen
0 0.00
Winkelwagen
  •  

Is pauzesoftware nog van deze tijd?

Download pdf Het verleden
Pauzesoftware is in de eerste plaats ontwikkeld om van de klachten af te komen en om ziekteverzuim te voorkomen. Met het dalen van het ziekteverzuim in de eerste jaren van de huidige eeuw, kwam de focus meer op preventie van arm-, nek- en schouder klachten te liggen. Organisaties rolden de pauzesoftware uit naar alle medewerkers in het bedrijf, waarbij de medewerkers zonder klachten veelal dezelfde instellingen kregen als medewerkers met klachten.
Langzamerhand kwam het grootste “nadeel” van pauzesoftware bovendrijven: pauzesoftware is irritant en onderbreekt het werk. Deze redenering is met name sterk bij medewerkers die klachtenvrij zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het preventieve gebruik van pauzesoftware bij organisaties voor verbetering vatbaar is. 

Gebruik van ergonomische laptophouderOpvallend is ook dat het HR/ARBO beleid bij organisaties breder is geworden. Leefstijl, psychische klachten, werkdruk en prestatie zijn naast arm-, nek- en schouderklachten belangrijke onderwerpen geworden. Het “RSI-beleid” bestaande uit voorlichting en pauzesoftware is tevens geëvolueerd met aandacht voor werkplekinrichting, leefstijl en bedrijfsfysiotherapie. De belangrijkste (en meest recente) ontwikkeling is echter de noodzaak voor organisaties om efficiënter te werken en daarmee de continuering van de organisatie te kunnen waarborgen. Organisaties evalueren in dit kader de bestaande en nieuwe maatregelen explicieter op kosten en opbrengsten. Kan de huidige pauzesoftware zich staande houden in dit krachtenveld?

De toekomst?
Nieuwe inzichten laten enerzijds zien dat de preventie van arm-, nek- en schouder klachten veel moeilijker is dan een paar extra pauzes gedurende intensief beeldschermwerk en dat aan de andere kant pauzesoftware veel breder ingezet kan worden dan voor het herstel van lichamelijke klachten. Te denken valt aan werkcomfort- en prestatieverbetering, en het herstel van psychische klachten. Via het effect op prestatie is het tevens mogelijk een concrete bijdrage te leveren aan werkdrukvermindering.

De belangrijkste voorwaarde voor de positieve effecten op prestatie, werkdruk en werkcomfort is en blijft dat het software programma gebruik gaat worden, zowel door medewerkers met klachten als door medewerkers zonder klachten. Dit is een grote uitdaging voor organisaties. Hoe beweeg je medewerkers om de “pauzesoftware” te gebruiken? Wat levert het gebruik hen op? Welk doel heeft pauzesoftware binnen het bredere HR / ARBO en bedrijfsbeleid? Hoe zorg je er voor dat het programma niet meer irritant is, en juist de gebruiker helpt bij zijn werkzaamheden? Hoe zorg je er voor dat medewerkers het programma op een goede manier blijven gebruiken?

ErgoDirect is continu bezig om wetenschappelijke kennis, marktervaringen en ontwikkelingen bij organisaties te vertalen in verdere optimalisatie van haar concepten en producten. ons doel hierbij is om op aantoonbare wijze een meerwaarde te zijn in het creëren van gezond, betrokken en productief beeldschermwerk. Lees hier meer over onze software
Download pdf
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist je dat al onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft jezelf slechts één keer te registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mailadres
Wachtwoord
Nieuw bij het kenniscentrum? Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord

E-mailadres

Meer Informatie

Neem contact op voor persoonlijk en deskundig advies.
U ontvangt altijd binnen één werkdag een reactie!
Naam *
E-mail *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
Organisatienaam *
Naam *
E-mail *
Telefoon *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
De Orderreferentie is bedoeld voor organisaties welke een orderkenmerk of inkoopordernummer willen meegeven aan de bestelling. Indien dit voor u niet van toepassing is vul a.u.b. dan n.v.t. of een willekeurige andere tekst in. U moet ten alle tijden het Orderreferentie veld invullen.