Advies nodig? Bel 036 5472440
Inloggen
Winkelwagen
0 0.00
Winkelwagen
  •  
  • Altijd persoonlijk advies op maat
  • Meer dan 20 jaar ervaring
  • Award-winnende producten
  • 2 jaar garantie
  • Klanten geven ErgoDirect een 8,4/10

Hybride werken

Bij een crisis is het belangrijk om snel op nieuwe gebeurtenissen te reageren aanpassen. Organisaties vergroten hun verkracht met hybride business- en werkmodellen, zullen de pandemie beter doorstaan en hun bestaansrecht in de toekomst garanderen.

Hybride werken is een werkstijl waarbij werknemers kunnen kiezen uit verschillende settings, afhankelijk van de aard van hun werkzaamheden, gecombineerd met een werkplekervaring die hen in staat stelt die ruimtes de hele dag door te gebruiken. Het idee is dat werknemers productiever zullen zijn als ze de juiste ruimtes hebben voor de taken die ze moeten volbrengen.



Wat is hybride werken?
De taak bepaalt het ‘waar’, niet andersom. In hybride werkculturen is voor de werklocatiekeuze niet het beschikbare gebouw leidend, maar het type werk, het doel van de activiteit, de gewenste mate van interactie, de efficiënte van communicatie en de persoonlijke voorkeuren van medewerkers en klanten.

Enkele dagen per week op kantoor, de rest van de werktijd ‘ergens anders’. Thuiswerkers houden wel behoefte aan ontmoetingen in de wandelgangen, het kletspraatje bij de koffie of de efficiëntere brainstorm fysiek bij elkaar. Maar dat hoeft niet per se elke werkdag. Lees ookKantoor van de toekomst alleen maar een plek om samen te komen? om er achter te komen hoe dat het kantoor van de toekomst er voor veel organisaties uit komt te zien.
 
Hybride werken : "Een vorm van locatieonafhankelijk werken waarbij de werkplek en de samenstelling van teams wordt gekozen op basis van de taak."

Wat is belangrijk bij hybride werken?
Nu thuiswerken het afgelopen jaar noodzaak is geworden, hebben bedrijven - waarvan sommige sceptisch waren over het toestaan van thuiswerken - laten zien dat het mogelijk is om de productiviteit en communicatie op peil te houden. In het begin was het vooral ad hoc gerealiseerd. Nu er een structurele trend voor hybride werken zichtbaar wordt, is het tijd om na te denken over een structurele inrichting van de organisatie om dit te realiseren: We hebben 3 pijlers en bijbehorende elementen gedefinieerd voor een goed ingericht Hybrid Working beleid.
  1. Cultuur en leiderschap: Cultuur, sturing, eigen verantwoordelijkheid, coaching, samenwerken en individueel geconcentreerd werken
  2. Organisatie: heroverwegen van processen en werklocaties
  3. Systemen en locaties: plaats onafhankelijke IT- infrastructuur en flexibele werkplekinrichting 
In het artikel ‘de drie pijlers van hybride werken wordt dieper ingegaan op elk van deze pijlers.



Voordelen van hybride werken?
Hybride werken biedt kansen voor zowel werkgevers als werknemers. Thuiswerken werd een gedwongen realiteit door COVID-19. Het afgelopen jaar hebben het TNO en CNV meerdere onderzoeken gedaan om erachter te komen hoe dit werd ervaren. Daaruit blijkt dat dit als zeer positief ervaren wordt maar hier een balans in wenselijk is. Deels op kantoor en deels thuis. Hybride werken biedt voor velen dus een uitkomst!

Meer Werkgeluk
Medewerkers waarderen het dat zij het werk naar eigen inzicht kunnen combineren met hun privé situatie en persoonlijke behoeften. Met tijd wordt dan ook effectiever omgegaan. Denk bijvoorbeeld aan het aantal vergaderingen die vervangen worden door kortere online meetings en de reistijd die vervalt. Uit onderzoeken is gebleken dat de concentratie en productiviteit stijgt bij thuiswerken. Daarnaast voelt men bij hybride werken meer verantwoordelijkheid en zitten zij beter in hun vel. Kortom; er wordt meer werkgeluk ervaren bij hybride werken.

Hogere productiviteit
Bij hybride werken zijn medewerkers productiever en geconcentreerder dan op kantoor, in bijvoorbeeld een kantoortuin. Er is geen overlast van gesprekken en lawaai van communicerende collega’s. De netto-werktijden liggen bij hybride werken dan ook hoger dan bij traditionele werkvormen.

Duurzaamheid
's-Ochtends en 's-avonds staan medewerkers niet meer in de file. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee en energieniveau van de medewerker zelf, die minder vermoeid de werkdag afsluit. Ook heeft hybride werken invloed op de benodigde hoeveelheid kantoorruimte en indirect op het energieverbruik. Duurzaamheid heeft bij hybride werken zowel betrekking op het milieu als het welzijn van de mens.

De werkplek bij hybride werken
Een implementatie van een goed ‘Hybrid Working’ beleid ondersteunen wij daarom met onze kennis, fysieke werkplekoplossingen en onze corporate health software. Wij identificeren daarin 5 soorten werkplekken (link naar artikel 5 soorten werkplekken), die als leidraad kunnen dienen voor het samenstellen van een Hybrid Working inrichting van de organisatie.

Door voldoende aandacht te besteden het inrichten van werkplekken en de gezondheid van werknemers voorkom je klachten en eventuele uitval op lange termijn. Volgens vakbond CNV kampt bijna de helft van alle thuiswerkers met fysieke klachten, zoals rug-, nek-, schouder- en armklachten. Of je nu volledig mobiel werkt, voornamelijk thuiswerkt of voornamelijk op kantoor bent, een goede werkplek is essentieel bij hybride werken. Mobiele hulpmiddelen kunnen worden gebruikt wanneer het niet mogelijk of praktisch is om een vaste werkplek op een werklocatie (ook thuis) in te richten.


 
Kent hybride werken ook uitdagingen?
Om hybride werken tot een succes te maken is het belangrijk een aantal uitdagingen te overwinnen. 
  • Er zal strakker gepland moeten worden, dit vereist een duidelijk protocol en beleid vanuit het bedrijf.
  • Werknemers zullen andere verwachtingen gaan hebben van HR/Management, deze zal een belangrijke rol spelen bij het hybride werken. Er moet gezorgd worden voor aansluiting zonder de vrijheden van het hybride werken systeem daarbij in het gedrang te laten komen.
  • Uit onderzoeken is gebleken dat thuis vaak langer door gewerkt wordt. Hierdoor kan een verstoorde werk/privébalans ontstaan. 
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist je dat al onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft jezelf slechts één keer te registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mailadres
Wachtwoord
Nieuw bij het kenniscentrum? Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord

E-mailadres

Meer Informatie

Neem contact op voor persoonlijk en deskundig advies.
U ontvangt altijd binnen één werkdag een reactie!
Naam *
E-mail *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
ErgoDirect vraagt om uw toestemming om uw persoonsgegevens te gebruiken voor het volgende:

- Gepersonaliseerde advertenties en inhoud, advertentie- en inhoudsmeting, doelgroep inzichten en productontwikkeling.
- Informatie op een apparaat opslaan en/of openen.

ErgoDirect en derden gebruiken cookies en soortgelijke technologieën op deze website om gegevens over uw browseractiviteiten te verzamelen. Hiermee kunnen we je gebruik van de website, onze services personaliseren en onze webadvertenties aanpasssen. Uw persoonsgegevens worden verwerkt en informatie van uw apparaat (cookies, unieke ID's en andere apparaatgegevens) kan worden opgeslagen, geopend door en gedeeld met externe leveranciers of specifiek door deze site worden gebruikt. Bepaalde leveranciers kunnen uw persoonsgegevens verwerken op basis van legitiem belang. Bekijk privacyverklaring

Accepteren
Organisatienaam *
Naam *
E-mail *
Telefoon *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
De Orderreferentie is bedoeld voor organisaties welke een orderkenmerk of inkoopordernummer willen meegeven aan de bestelling. Indien dit voor u niet van toepassing is vul a.u.b. dan n.v.t. of een willekeurige andere tekst in. U moet ten alle tijden het Orderreferentie veld invullen.