Advies nodig? Bel 036 5472440
Inloggen
Winkelwagen
0 0.00
Winkelwagen
  •  

Het Nieuwe Werken vraagt om afstemming in de driehoek

Download pdf De doorbraak van Het Nieuwe Werken(HNW) is een feit, blijkt uit onderzoek van ErgoDirect International. Het Nieuwe Werken zal dagelijkse realiteit zijn voor 66 procent van de (middel)grote bedrijven in Nederland. Ook verschuift de aandacht naar thema’s als cultuur, gedrag en flexibiliteit van mens en organisatie. Wat betekent dit voor de rol van facility management binnen organisaties? We laten vier experts uit het veld aan het woord.

Kostenreductie op huisvesting is niet langer het belangrijkste argument voor de introductie van Het Nieuwe Werken of van nieuwe werkplekconcepten (vast, flex, mobiel of thuis). Dit blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd in opdracht van ErgoDirect International, de belangrijkste kennispartner van de top-150 bedrijven in Nederland op het gebied van comfortabel en efficiënt computerwerk. Directeur John van Hooft: ‘Wij merken dat BV Nederland nu echt in een nieuwe fase is beland qua denken over nieuwe vormen van het organiseren van werk. Huisvestingkosten en Arbo-richtlijnen zijn niet langer leidend bij het inrichten van werkplekken. Het credo “we doen puur wat moet en dat op minder vierkante meter” verdwijnt.’ Maar wat zijn nu dan de doelstellingen?

Het Nieuwe Werken driehoek
Implementatie van het nieuwe werkenVoor het onderzoek zijn 435 professionals uit de HR, ICT en facility-hoek online ondervraagd. En wat blijkt: grotere flexibiliteit voor mens en organisatie is het belangrijkste doel voor organisaties om Het Nieuwe Werken te implementeren. Vervolgens staan efficiënter werken en gezondheid en welzijn van medewerkers op plekken twee en drie. De ondervraagde facility managers verkiezen efficiënter werken echter boven de andere genoemde doelen. Kostenbesparing of medewerkertevredenheid wordt slechts sporadisch genoemd.
 
Van Hooft: ‘Daarnaast blijkt dat de focus van facilitaire afdelingen door Het Nieuwe Werken meer is verlegd naar de mens zelf. Welke activiteit voert hij uit? Wanneer doet hij dat? En waar het liefst? Dat is een positieve ontwikkeling.

De mens is namelijk de zwakste schakel als je het hebt over efficiency of  productiviteit. Neem computergebruik. Je kunt mensen een laptop geven met de snelste processor, maar daardoor gaan ze niet efficiënter en slimmer werken. Dit gebeurt pas als je de mens beter laat interacteren met zijn omgeving en gereedschap. Door passende werkplekken, comfortabele hulpmiddelen, trainingen, efficiency software en plaatsonafhankelijke ICT toegang. De mens staat centraal en juist daarom vraagt Het Nieuwe Werken om een integrale benadering, ontwikkelt en uitgevoerd door de Het Nieuwe Werken-driehoek: FM, HR en ICT’, aldus van Hooft.

Cultuurverandering
Eric van Dijk, productmanager Het Nieuwe Werken bij de Belastingdienst onderschrijft het toenemend belang van samenwerking tussen afdelingen. ‘Toen wij in 2002 startten met flexibele werkplekconcepten, waarin nu zo’n 10.000 medewerkers werken, lag de focus volledig op ruimtes en meubels. Door de opkomst van plaats- en tijdonafhankelijk werken, kwam daar een aantal jaren geleden de ICT-component bij. HR is sinds kort ook actief betrokken, omdat flexibel en mobiel werken voor velen ook een grote cultuur- en gedragsverandering is. Het ter beschikking stellen van tools zoals werkplekken, hardware, ergonomische hulpmiddelen of onbeperkte ICT-toegang wil immers nog niet zeggen dat iedereen daar ook direct mee uit de voeten kan. Het gaat ook om mensen wijzen op de nieuwe mogelijkheden. Voorlichting dus.’

FM niet langer leidend
Het Nieuwe Werken - videoconferencingAansturing van Het Nieuwe Werken gebeurt bij de Belastingdienst op het hoogste niveau, in het programma ‘Het Nieuwe Werken op het ministerie’. Daar wordt de kapstok van het beleid geformuleerd, de afstemming tussen de afdelingen vindt vóór de uitrol op conceptniveau plaats. De Belastingdienst heeft als kapstokdoelstelling: het creëren van een omgeving die mensen in staat stelt optimaal te functioneren. Van Dijk: ‘En dat is op zowel fysiek als mentaal gebied. Hierdoor wordt de rol van FM steeds meer gelijkwaardig aan die van andere afdelingen. Waren wij van FM altijd leidend bij de inrichting van werkplekken, Het Nieuwe Werken dwingt ons nu te komen tot een gezamenlijk organisatieproduct. Interne en externe klanten ondersteunen in specifieke werksituaties, dat is onze nieuwe taak. Want het gebouw is straks meer een ontmoetingsplaats dan een productieomgeving.’

Afstemming noodzaak
Belastingdienstcollega Janet Kruik-Van der Plas, teammanager facilitaire dienst Haaglanden: ‘Ons vak wordt alleen maar breder. Zo kijken wij nu vooral naar de activiteiten van onze interne klanten en daarmee ook buiten de muren van ons gebouw. Neem een actie van de Fiod op de weg. Dan zorgen wij als FM voor catering, mobiele toiletten en andere zaken. Zodat zij zo goed mogelijk hun werk kunnen doen. FM gaat bij ons tegenwoordig om ondersteuning bieden in brede zin en door Het Nieuwe Werken wordt dat steeds diverser. Ook bedienen we nu externe klanten die werkzaam zijn bij andere overheidsdiensten. Hierdoor moeten we innovatief zijn en alles goed afstemmen met HR en ICT. Of het nu om video-conferencing, digitale whiteboards of het uitrollen van een Wifi-netwerk gaat; het raakt alle afdelingen.’

Veel grijze gebieden
Een ander geluid komt van Joop Meijers, workstyle consultant van adviesbureau Veldhoen + Company en grondlegger van Het Nieuwe Werken in Nederland. ‘De facility manager zal op termijn geheel verdwijnen’, meldt Meijers prikkelend, ‘Het Nieuwe Werken is namelijk geen facilitair project. Het is een totaal nieuwe benadering van hoe mensen met elkaar samenwerken. Het wordt nu geïmplementeerd door meerdere afdelingen die allemaal eigen doelstellingen, gedachten en opvattingen hebben. Daardoor ontstaan veel grijze gebieden waarvoor niemand verantwoordelijkheid draagt. Een voorbeeld: de thuiswerkplek. Uit het Het Nieuwe Werken onderzoek van ErgoDirect blijkt dat die plek volledig tussen wal en schip valt. Bij 59 procent van de bedrijven is zelfs geen enkel zicht op de kwaliteit ervan. Andere grijze gebieden zijn onderliggende Het Nieuwe Werken-thema’s als samenwerken, efficiënt werken, duurzame inzetbaarheid, vertrouwen, betrokkenheid of gastvrijheid. Natuurlijk worden deze thema’s wel geraakt door organisaties, maar altijd vanuit de specifieke blik van de koker, zeg FM. En dat werkt beperkend.’
 
Nieuwe organisatiestructuur
Het Nieuwe Werken doet zijn intredeHoe ziet de toekomst er voor FM dan uit? Meijers: ‘Ik voorzie dat bedrijven binnen tien jaar totaal anders georganiseerd zullen zijn, langs thematische lijnen om precies te zijn. En dat geldt ook voor de primaire processen. Want die staan straks volledig in dienst van de hogere organisatiedoelstellingen. Zodat mensen echt kunnen excelleren en bedrijven daarmee meer onderscheidend vermogen realiseren. Een facility manager is in dit vergezicht niet meer nodig. Wel mensen die over facilitaire capaciteiten beschikken. Maar deze vakmensen vallen dan onder verantwoordelijkheid van leiders met focus op de organisatiedoelstelling en onderliggende waarden zoals samenwerken, klantenbinding of thuiswerken. Natuurlijk, dit is de ideale wereld. De second-best-optie is de programmastructuur: interdisciplinaire teams gestuurd op thema’s vanaf het hoogste organisatieniveau. Eén ding is dan wel essentieel: de programmadoelstellingen hebben een hogere prioriteit dan de afdelingsdoelstellingen. Anders is het voor zo’n Het Nieuwe Werken-thema al gauw over en uit.’

Resultaten Het Nieuwe Werken onderzoek
• grotere flexibiliteit van mens en organisatie belangrijkste doelstelling HNW
• facility managers geven echter de hoogste prioriteit aan efficiënter werken
• 94 procent van (middel)grote bedrijven in Nederland staat thuiswerken toe
• 25 procent van de bedrijven wil meer aandacht voor computervaardigheden bij HNW
• ICT-infrastructuur is het belangrijke gereedschap van de nieuwe werker

Bron: FMI - InFOCUS Het Nieuwe Werken
 
Download pdf
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist je dat al onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft jezelf slechts één keer te registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mailadres
Wachtwoord
Nieuw bij het kenniscentrum? Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord

E-mailadres

Meer Informatie

Neem contact op voor persoonlijk en deskundig advies.
U ontvangt altijd binnen één werkdag een reactie!
Naam *
E-mail *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
Organisatienaam *
Naam *
E-mail *
Telefoon *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
De Orderreferentie is bedoeld voor organisaties welke een orderkenmerk of inkoopordernummer willen meegeven aan de bestelling. Indien dit voor u niet van toepassing is vul a.u.b. dan n.v.t. of een willekeurige andere tekst in. U moet ten alle tijden het Orderreferentie veld invullen.