Advies nodig? Bel 036 5472440
Inloggen
Winkelwagen
0 0.00
Winkelwagen
  •  

Goede voornemens – De toekomst is nu! Of toch straks?

Download pdf Gezond en fit worden, sparen, je inzetten voor een beter milieu… Velen van ons zijn goed in doelen stellen, maar ze daadwerkelijk realiseren blijft lastig. Waar gaat het mis? En wat kun je hier concreet aan doen?

De mens is fysiologisch en psychologisch afgestemd om in het hier en nu te handelen; onze voorouders overleefden omdat ze snel konden reageren op kansen en gevaren in het moment. Zoals Daphna Oyserman, sociaal wetenschapper aan de Universiteit van California, het stelt; deze focus in het moment - in tegenstelling tot mijmeren over toekomstige doelstellingen - heeft ervoor gezorgd dat onze voorouders geen voedsel werden voor de vele roofdieren op hun pad.
Deze ‘in-het-nu’-bedrading wordt pijnlijk duidelijk als we onze vers gemaakte goede voornemens naar acties proberen om te zetten. Die dropjespot op de werkvloer blijkt moeilijk te weerstaan, ook al was het voornemen niet meer te snoepen. Niet gek, want dropjes laten staan zou voor onze voorouders minder kans op overleven betekenen. Ben je gevoelig voor snacken, dan kun je dus zeggen dat je simpelweg een goed afgesteld overlevingsmechanisme hebt!

In onze Westerse leefomgeving, met genoeg water en voedsel, ongezonde snacks voor het oprapen en veel passief tijdverdrijf, is dit ‘ goed afgestelde overlevingsmechanisme’ helaas desastreus voor onze overlevingskansen. We worden te dik, krijgen hart- en vaatziekten en krijgen te maken met psychische klachten. Diegenen met de sterkste focus op de toekomst lijken in de moderne tijd weer grotere overlevingskansen te hebben.

Daphna Oyserman en collega’s onderzochten de link tussen waar onze focus in tijd ligt met betrekking tot gestelde doelen en de motivatie en inzet bij het nastreven hiervan. In een onderzoek waarbij werd gekeken naar de neiging en motivatie tot sparen voor de toekomst vonden de onderzoekers dat wanneer de toekomst gerepresenteerd wordt in dagen, in plaats van in jaren, mensen sneller geneigd waren en meer gemotiveerd waren te sparen. Oyserman verklaarde dat jaren verder weg voelen dan dagen, en dat dagen de ‘toekomstige zelf’ dichterbij laat voelen, wat het doel relevanter maakt.

In een ander experiment vonden Oyserman en collega’s dat waar milieu-effecten door klimatologen vaak gerepresenteerd worden in eeuwen, deze effecten beter in decennia gepresenteerd kunnen worden – om motivatie om iets aan het klimaat te doen te verhogen – dit effect werd gemedieerd door het feit dat mensen geloven dat deze schatting meer accuraat is, en daarbij leverde het een relevanter lijkend doel op; de onderzoekers concludeerden dat we ondanks onze mogelijkheden om de verre toekomst te beredeneren en theoretisch te willen, nog steeds impulsief zijn aangelegd en korte termijn doelen sterk verkiezen boven lange termijn doelen.

Maar hoe rijmen we deze wetenschap met het feit dat goede voornemens vrijwel altijd lange-termijn doelen zijn? Je wilt je leven in het nieuwe jaar, met nieuwe ronden en nieuwe kansen, immers beteren.

Oyserman stelt dat met name de uitkomsten en resultaten van de doelen (fit zijn, minder CO2 in de atmosfeer, geld op de bank voor pensioen/kleinkinderen) te ver in de toekomst lijken te liggen en te weinig relevant zijn voor onze huidige zelf. Hoe maak je je lange-termijn doel nu relevant?

1) Maak gebruik van metaforen die de afstand die je moet afleggen meer concreet maken ; praat bijvoorbeeld over een weg die je gaat bewandelen; je wandelt via een uit te stippelen route de toekomst in. Dit impliceert dat er meerdere nabije doelen gesteld moeten worden, en er onvermijdelijk wat obstakels op de weg komen. Immers, een beetje route heeft ook wat keien op de weg en wat riviertjes om te doorkruisen. Door te anticiperen op de stappen die gaan komen wordt de tocht concreter, en lijken uitkomsten en resultaten meer binnen bereik. Een gevoel van controle ontstaat.

2) Visualiseer je toekomstige zelf. Oyserman en collega’s stellen dat het effectief is om je zoveel mogelijk te identificeren met het einddoel – hoe zou je je voelen als je het doel hebt bereikt, hoe gedraag je je, hoe zie je er uit? Hoe meer je je identificeert met een concreet doel, des te nader het doel voelt en des te gemotiveerder je zult zijn. Maak hier gebruik van een rolmodel en leer van zijn/haar route.

3) Ben je eenmaal goed op weg en verlies je de motivatie omdat het ultieme doel toch nog ver weg ligt, motiveer jezelf dan door terug te kijken naar de al afgelegde weg; waar kom je vandaan, wat heb je bereikt, wat waren ijkpunten? Waar ben je trots op? Wat wordt je volgende stap richting je doel, hoe pak je dit aan?
In je al afgelegde route schuilen effectieve weetjes over jezelf en over je succesvolle en niet succesvolle strategieën, gebruik deze om weer op de rit te komen en stap voor stap richting je doel te werken.

We hebben nog altijd veel weg van onze voorouders en vinden het makkelijker om doelen na te streven die dichtbij lijken. Onze lange termijn doelen komen hierdoor nogal eens in het gedrang. Om goede voornemens waarheid te laten worden is het belangrijk het doel dichterbij te halen, een gevoel van controle te ontwikkelen en je te vereenzelvigen met de consequenties van je harde werken; de toekomst is in het hier en nu!
 
Download pdf
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist je dat al onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft jezelf slechts één keer te registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mailadres
Wachtwoord
Nieuw bij het kenniscentrum? Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord

E-mailadres

Meer Informatie

Neem contact op voor persoonlijk en deskundig advies.
U ontvangt altijd binnen één werkdag een reactie!
Naam *
E-mail *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
Organisatienaam *
Naam *
E-mail *
Telefoon *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
De Orderreferentie is bedoeld voor organisaties welke een orderkenmerk of inkoopordernummer willen meegeven aan de bestelling. Indien dit voor u niet van toepassing is vul a.u.b. dan n.v.t. of een willekeurige andere tekst in. U moet ten alle tijden het Orderreferentie veld invullen.