Advies nodig? Bel 036 5472440
Inloggen
Winkelwagen
0 0.00
Winkelwagen
  •  
  • Altijd persoonlijk advies op maat
  • Meer dan 20 jaar ervaring
  • Award-winnende producten
  • 2 jaar garantie
  • Klanten geven ErgoDirect een 8,4/10

Hoe richt ik een werkplek in?

Download pdf Ondanks allerlei arbo-wetten en voorschriften, en de goede zorgen van leveranciers, zijn thuis én in kantoren nog heel veel beeldschermwerkplekken te vinden die niet ergonomisch zijn ingericht. In dit artikel vind je een beknopte handleiding om je beeldschermwerkplek comfortabeler en ergonomischer te maken.
Wij hopen dat je voordeel doet met de onderstaande suggesties en richtlijnen.

1. Het bureau

Zit-sta bureau
Waarschijnlijk sta je er niet direct bij stil, maar de hoogte van je bureau is bepalend voor een goede werkhouding. Wanneer je aan een bureau werkt wat op de juiste hoogte is ingesteld, voorkom je nek- en rugklachten. En klachten wil natuurlijk niemand! Daarom willen we je graag helpen bij het kiezen van een geschikt bureau.


De werkhoogte: bij voorkeur moet deze minimaal instelbaar zijn van 60 tot 82cm en bij zit-sta-tafels van 60 tot 125cm. De tafel moet op, of licht onder ellebooghoogte worden geplaatst. Een zit-sta-tafel heeft de voorkeur boven een gewoon bureau. In ons kennisartikel '5 redenen om te kiezen voor een zit-sta bureau' kom je erachter waardoor je beter afwisselend werkt tussen zittend en staand'.

Een werkblad dat van 60-82 centimeter instelbaar is kan door minimaal 90% van de gebruikers gebruikt worden. Personen die met een zit-sta-tafel werken hoeven minder frequent (47% minder) en minder lang pauze te nemen (56% minder), omdat de vermoeidheid minder is (Dainoff). Daardoor kunnen ze per dag langer, en dus productiever, werken. 

Om medewerkers zit-sta tafels daadwerkelijk goed te laten gebruiken zijn een gemakkelijke instelbare elektrische zit-sta tafel en training aan te bevelen (Wilks, 2006). Training en reminders om te gaan staan en weer te gaan zitten kunnen effectief door software programma’s gegeven worden. WORK & MOVE is een programma om dat coacht en reminders geeft gedurende de werkdag én is 30 dagen gratis te proberen!

2. De stoel
Een goede bureaustoel is ook erg belangrijk. In 2020 zaten we namelijk gemiddeld zo'n 7,2 uur per dag tijdens het werk! Maar wat is nu een goede bureaustoel en hoe kies je deze?


Een stoel moet lekker zitten en passen qua afmetingen bij degene die er op zit. Omdat er een grote verscheidenheid is in bouw en voorkeur van mensen zijn bureaustoelen daarom verstelbaar. De NEN-normen geven hier richting aan. Een goede bureaustoel kunt afstellen op de parameters hieronder. Een ander – net zo belangrijk punt -  is het gegeven dat langdurig in één houding zitten belastend kan worden. Daarom zien we graag dat stoelen op meerdere manieren te gebruiken zijn, in verschillende houdingen. Gezien het grote aantal flexibele werkplekken is het éénvoudig kunnen verstellen van een stoel in zo’n omgeving een must. 

Armondersteuning: tijdens het computerwerk is het belangrijk dat de armen goed ondersteund worden door comfortabele en in hoogte-instelbare armleggers of eventueel door het werkblad. Een goede armondersteuning leidt tot een lagere nekspanning (Aaras, 2001, Cook, 1998, Karlqvist,1998), mede doordat de doorbloeding beter is (Hagberg M, 1984). Daarnaast treedt er minder vermoeidheid op door de armondersteuning (Arndt, 1983).
 
Tabel afstelling bureaustoel

3. Een documenthouder
Goede werkhouding Foutieve werkhoudingWanneer je veel met documenten werkt is de positionering van deze documenten erg belangrijk: de documenten moeten in lijn met de monitor en het toetsenbord worden geplaatst en bij lezen en schrijven moet een licht hellend werkvlak worden gebruikt.

Wanneer er wordt gelezen, of er worden gegevens ingevoerd in de computer (data-entry) dan dienen dezelfde aspecten in acht te worden genomen als genoemd bij kijkhoek en kijkafstand. Een hellend werkvlak vermindert de buiging van de nek (Dul 1992) en draagt daarmee bij aan het voorkomen van klachten.


Een documenthouder brengt tevens ordening aan op de werkplek en zorgt voor een comfortabele kijkafstand naar de geplaatste documenten, zodat ook de ogen hier profijt van ondervinden. Nadeel is dat een documenthouder ruimte inneemt waardoor u deze soms even apart moet zetten tijdens taken waarbij schrijven op de voorgrond staat.

 

4. Een voetensteun
Ondersteuning van de voeten: een voetensteun moet voldoen aan DIN 4556 (steunvlak min. 45x35 cm, verstelbereik min. 11 cm, hoekverstelling 5-15°). Wanneer het werkblad niet of niet afdoende in hoogte insteld kan worden is soms een voetensteun nodig. Deze voetensteun dient minimaal 45 cm breed en 35 cm diep te zijn, een verstelbereik te hebben van minimaal 11 cm. En de hellingshoek van het steunvlak dient verstelbaar te zijn van minimaal 5 tot 15 graden (DIN 4556).

Bij flexwerkplekken is het belangrijk dat de voetensteun snel en gemakkelijk ingesteld kan worden, de Basic 952 voetensteun heeft een voetpedaal waarmee de hoogte ingesteld kan worden. Wanneer de gebruiker erg hoog zit en de grond niet kan bereiken is het lastig dit pedaal te bereik. In dit geval kan gebruik gemaakt worden van de Footform voetensteun.


5. Het beeldscherm
Resolutie, grootte en aantal beeldscherm(en): de pixelpitch dient minimaal 0,25 mm te zijn en bij voorkeur > 0,28 mm. Bij gebruik van meerdere applicaties tegelijkertijd raden we aan om met twee beelschermen tegelijkertijd te werken, of met een breedbeeld beeldscherm.

De resolutie van een beeldscherm geeft aan uit hoeveel pixels het beeldscherm opgebouwd is, hoe hoger de resolutie (aantal pixels) des te scherper het beeld. Er is echter een keerzijde, een hoge resolutie bij gelijkblijvende schermgrootte, leidt tot kleinere tekens op het scherm. De groote van de pixels op het scherm wordt ook wel uitgedrukt in de pixelpitch, deze dient bij voorkeur niet kleiner te zijn dan 0,25 mm. en liefst groter dan 0,28 mm.

Verder zijn de belangrijkste specificaties:
  • Een goede leesbaarheid (contrastverhouding: liefst 1.000 : 1)
  • Een helder beeld: (helderheid min. 250 cd/m2, bij veel lichtinval eventueel hoger)
  • Makkelijk instelbaar naar persoonlijke wensen
     
Dual screen?
Wetenschappelijk onderzoek toont aan 10-15% meer productiviteit, 33% minder fouten bij gebruik van twee of drie schermen (Research Productivity and Multiscreen Computer Displays - Janet Colvin ea). In plaats van het werken met twee beeldschermen kan eventueel ook met een breedbeeld beeldscherm gewerkt worden.


6. Plaatsing beeldscherm(en)
Kijkafstand: dient minimaal 60 cm, maar liever meer dan 60 cm, te bedragen. De kijkafstand wordt bepaald door de tekenhoogte waarbij de kijkafstand minimaal 200 en liefst 150 maal de tekenhoogte is (een tekenhoogte van 4 mm komt dus overeen met een kijkafstand van 60 cm).

Een relatief grote kijkafstand is voor de ogen minder belastend, omdat de ogen niet zo sterk hoeven te accommoderen, voorwaarde is wel dat de tekens op het scherm evenredig groter worden (Owens and Wolf Kelly 1987). De tekens op het scherm kunnen soms worden vergroot, zo kent Word een in- en uitzoom functie waarmee de weergave van het actieve document vergroot dan wel kan worden verkleind. Grotere tekens worden sneller gelezen dan kleine (Tullis et al, 1995), kleine tekens op het scherm verlagen dus de productiviteit. (Jaschinski-Kruza, 1988).
 
Kijkhoek: het volledige beeldscherm moet zich bevinden in een gebied 10-20° beneden ooghoogte. Bij deze monitorpositie kunnen de ogen beter accommoderen (Ripple, 1952) en convergeren (Krimsky, 1948), en neemt de algehele belasting voor de ogen af (Tyrell and Leibowitz, 1990, Tsubota and Nakamori, 1993). Daarnaast leidt deze monitorpositie tot minder ongemak en klachten aan de nek (Kumar 1994; McKinnon 1994, Marcus 2002), terwijl het niet leidt tot een statische belasting van de nekspieren (Turville et all, 1998). En niet onbelangrijk: de productiviteit is tegelijkertijd zo’n 10% hoger (Sommerich et al., 1998).

7. Een laptophouder
Werkhouding met en zonder laptophouderWanneer je veelvuldig werkt met een laptop, dan is het belangrijk dat je hierbij met de volgende dingen rekening houdt. Om ergonomisch en productief te werken met een laptop wordt geadviseerd deze te combineren met een extern beeldscherm, los (compact) toetsenbord en muis of met een laptopstandaard met extern (compact) toetsenbord en muis.

Een laptopstandaard heeft een positief effect op de houding en draagt bij aan meer comfort (Boersma 2003, Lindblad 2003). Onderzoek naar productiviteit in relatie tot gebruik van een laptopsteun geeft geen eenduidige resultaten (Boersma 2003: gelijke productiviteit en Lindblad 2003: 17% hogere productiviteit).

Om een optimale werkplek te creëren is het noodzakelijk om een 19” flatscreen (met flatscreenarm) aan te sluiten op de laptop. Dit is met name te te overwegen wanneer langdurig (meer dan 4-5 uur per dag) op de laptop wordt gewerkt.

8. De muis
Houding tijdens verticaal muizenKlikken en scrollen:regelmatige processen tijdens het muizen. Het is belangrijk dat gedurende het klikken en scrollen statische onnatuurlijke houdingen (extensie en ulnairdeviatie pols, pronatie onderarm ) vermeden worden. Dit kun je eenvoudig doen door de muis zo dicht mogelijk bij het lichaam houden.

Bovengenoemde houdingen zijn alle risicofactoren voor het ontstaan van klachten aan pols en onderarm (Jensen 1998, Fernstrom 1997, Burgess-Limmerick 1999, Armstrom 1994). Wanneer de muis dichter bij het lichaam wordt geplaatst, is dit minder belastend voor de nek en schouders (Armstrom 1995, Cook 1998, Harvey 1997). Trackballs en trackpoints zijn belastender voor de duim. Met name voor oudere werknemers is dit geen goed alternatief voor een gewone muis. Tevens is de productiviteit lager dan bij gewone muizen, maar deze lagere productiviteit lijkt bij langdurig gebruik te verdwijnen (Zöllner 1999).

Daarnaast is het belangrijk bij het gebruik van de muis dat je korte rustmomenten toepast, de zogenaamde pit stops. Haal hiervoor de hand van de muis en laat de werkspanning gedurende een kleine 10 seconden weglopen. 

9. Het toetsenbord
Het toetsenbord is een accessoire wat ook veelvuldig door beeldschermwerkers wordt gebruikt. Duidelijke leesbaarheid van toetsen, logische functies en een prettige aanslag moeten zorgen voor een goed gebruik. Wat voor de muis geldt is ook van toepassing op het toetsenbord: laat de handen regelmatig (iedere 10 minuten) even rusten.

Belangrijk bij een goed toetsenbord: de horizontale en verticale afstand van de toetsen is minimaal 19 mm, tijdens de aanslag van de toets moet een duidelijke feedback voelbaar en/of hoorbaar zijn. Zorg daarnaast voor een toetsenbord dat bij u past. Gebruikt u bijvoorbeeld nauwelijks het numerieke gedeelte van uw toetesenbord? Kies dan voor een compact toetsenbord, hier is het numerieke gedeelte van afgehaald waardoor de reikafstand naar de muis wordt verkleind. Hierdoor werk je 'in-line' met je lichaam en kunnen klachten worden voorkomen. Lees het artikel 'Uitgelicht: het toetsenbord' wanneer je alles over toetsenborden wilt weten.

Wanneer er onvoldoende feedback is, neigen gebruikers ertoe om de toetsen tot 3,9 keer harder aan te slaan dan eigenlijk noodzakelijk is. Dit is een risicofactor voor het ontwikkelen van klachten aan onderarm en hand (Feuerstein, 1997, Gerard, 1996, 1999). Daarnaast leidt dit ertoe dat de gebruiker meer fouten maakt, waardoor de productiviteit achteruit gaat (Feuerstein, 1997, Yoshitake, 1995).

Compacte toetsenborden (toetsenborden zonder een numeriek deel, maar met vergelijkbare afstand tussen de toetsen als bij een normaal toetsenbord) verlagen de reikafstand naar de muis (Cook, 1998), verlagen de belasting voor de onderarm en worden als comfortabeler ervaren dan standaard toetsenborden (Van Lingen, 2003). Een compact toetsenbord is een volwaardig alternatief voor het fullsize toetsenbord. Indien frequent numerieke gegevens dienen te worden ingevoerd, dan kan gebruik worden gemaakt van een apart numeriek deel of een compact toetsenbord met numeriek deel

Een goed gevormd toetsenbord kan bijdragen aan het voorkomen van klachten (Moore en Swanson, 2003), doordat de houding van de onderarmen en polsen beter is (Riezebos, 1997).
 

Vragen? Wij helpen je graag!

 
Download pdf
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.

Wist je dat al onze kennisartikelen te downloaden zijn?

Je hoeft jezelf slechts één keer te registreren om vrij toegang te krijgen tot alle downloads!
Al geregistreerd?
E-mailadres
Wachtwoord
Nieuw bij het kenniscentrum? Registreren
Registreer je nu eenmalig om dit kennisartikel te downloaden.
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres
Wachtwoord
Vul hieronder je e-mailadres in en je ontvangt binnen enkele ogenblikken een nieuw wachtwoord

E-mailadres

Meer Informatie

Neem contact op voor persoonlijk en deskundig advies.
U ontvangt altijd binnen één werkdag een reactie!
Naam *
E-mail *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
ErgoDirect vraagt om uw toestemming om uw persoonsgegevens te gebruiken voor het volgende:

- Gepersonaliseerde advertenties en inhoud, advertentie- en inhoudsmeting, doelgroep inzichten en productontwikkeling.
- Informatie op een apparaat opslaan en/of openen.

ErgoDirect en derden gebruiken cookies en soortgelijke technologieën op deze website om gegevens over uw browseractiviteiten te verzamelen. Hiermee kunnen we je gebruik van de website, onze services personaliseren en onze webadvertenties aanpasssen. Uw persoonsgegevens worden verwerkt en informatie van uw apparaat (cookies, unieke ID's en andere apparaatgegevens) kan worden opgeslagen, geopend door en gedeeld met externe leveranciers of specifiek door deze site worden gebruikt. Bepaalde leveranciers kunnen uw persoonsgegevens verwerken op basis van legitiem belang. Bekijk privacyverklaring

Accepteren
Organisatienaam *
Naam *
E-mail *
Telefoon *
Onderwerp *
Bericht *
Velden met een * zijn verplicht
De Orderreferentie is bedoeld voor organisaties welke een orderkenmerk of inkoopordernummer willen meegeven aan de bestelling. Indien dit voor u niet van toepassing is vul a.u.b. dan n.v.t. of een willekeurige andere tekst in. U moet ten alle tijden het Orderreferentie veld invullen.